28 June 2012

APA YANG ANDA PERLUKAN

Mengapakah anda perlukan perlindungan insurans?

Sebenarnya bukan semua orang yang perlukan perlindungan insurans.Bagi sesetengah orang yang mempunyai kewangan yang kukuh, kita boleh katakan mereka ini tidak perlukan perlindungan insurans. Insurans ialah untuk melindungi kewangan anda daripada habis dengan serta-merta.


Bagaimana wang anda boleh habis serta merta?

Pernahkah anda lihat orang menghabiskan wang di hospital? Ada yang terpaksa mengeluarkan wang simpanan yang telah bertahun-tahun dibuat untuk membayar kos rawatan. Hanya dalam sekelip mata wang tersebut habis!
Anda tidak akan tahu selagi kes-kes sebegini tidak berlaku ke atas diri anda. Mungkin selama ini anda hanya melihat ia hanya berlaku ke atas orang lain. Bolehkah anda dapat mengagak berapa peratuskah kemungkinan yang ia boleh berlaku ke atas anda. Dengan risiko penyakit yang semakin pelik sekarang, anda sebenarnya perlu bersedia!

Bayangkanlah sekiranya anda memerlukan perbelanjaan perubatan sebanyak RM 10,000.00 dengan serta merta!

Di mana anda nak dapatkan... guna duit simpanan?

Itu kalau ada simpanan... Kalau anda mempunyai wang simpanan tentu anda terpaksa mengeluarkannya untuk menanggung kos perubatan anda. Kadang-kadang wang simpanan tersebut sudah lama disimpan. Mungkin untuk sebarang kegunaan lain. Mungkin untuk kegunaan dihari tua sebagai persediaan untuk persaraan. Mungkin juga untuk menunaikan haji.

Jadi, kalau boleh janganlah guna wang simpanan anda. Biar kami yang uruskan kos perubatan anda.

Buat pinjaman?

Pinjam dari siapa? Kawan... Bank... Along.. Itu kalau ada yang boleh bagi... selalunya bila pinjam mestilah kena bayar balik. Bagaimana anda nak bayar balik kalau anda dah sakit dan tak boleh bekerja lagi. Siapa yang boleh bagi pinjam kalau dengan keadaan kita yang belum tentu boleh bayar balik.

Jual harta benda?

Tindakan anda kurang bijak jika menjual harta untuk nak dapatkan wang dengan serta merta. Itu pun kalau anda mempunyai harta yang banyak. Ramai yang boleh mengambil kesempatan dari kesempitan anda. Sebenarnya perkara ini biasa berlaku. Ada orang yang terpaksa jual kereta untuk menanggung kos perubatan hospital.

Itu baru RM 10,000.00 bagaimana kalau RM 30,000.00 atau RM 40,000.00... Dengan perbelanjaan perubatan yang semakin meningkat anda tentu perlu bersedia... Tidak ada seorang pun yang boleh menjamin dia akan hidup sihat sehingga tua...

Sekiranya anda sanggup meluangkan sedikit masa menunggu di pintu-pintu hospital anda pasti tahu betapa ramai orang yang dimasukkan ke wad setiap hari... jadi di sinilah anda perlu mencari satu pelan perancangan kewangan untuk masa depan!

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...