31 January 2012

Merancang Dana Persaraan

retirement
Kuasa beli pada 2027 akan menurun.
Kebanyakan daripada kita mula berkerja ketika usia 25 tahun dan bercadang untuk berhenti kerja pada usia 55 tahun. Ini bermakna tempoh kerja kita ialah selama 30 tahun. Sekiranya kita mengamalkan gaya hidup sihat dalam pemakanan dan sentiasa bersenam jangka hayat kita mungkin boleh mencecah umur 75. Ini bermakna kita boleh menggunakan 20 tahun usia persaraan kita untuk mencurah bakti kepada ummah bagi mewakafkan diri sepenuhnya ke jalan Allah tanpa perlu memikirkan lagi apakah pekerjaan yang perlu dilakukan.
Untuk itu kita perlu memiliki dana yang mencukupi bagi memastikan usia 55 hingga 75 ialah usia yang berkualiti yang kita serahkan untuk berjihad di jalan Allah.
Jika kita kembali kepada teori nabi Yusuf a.s. dalam mentafsirkan mimpi raja Mesir beliau mencadangkan satu sistem yang mudah iaitu menyimpan gandum-gandum yang dituai di musim subur selama 7 tahun dengan tangkalnya supaya ketika datangnya musim kemarau 7 tahun berikutnya mereka dapat menggunakan gandum yang disimpan dan dapat menolong masyarakat sekitarnya.
Jika disesuaikan dengan realiti kita ialah kita berkerja 30 tahun mencari nafkah dan kita perlu menyimpan untuk belanja persaraan yang boleh mencapai 30 tahun. Oleh itu berapa peratuskah daripada pendapatan yang kita perolehi semasa kita berkerja untuk disimpan bagi perbelanjaan kehidupan kita semasa persaraan?
Untuk itu kita perlu jumlahkan semua keperluan asasi kita yang diperlukan ketika persaraan mengikut nilai masa kini kemudian kita membuat kiraan berasaskan kaedah mengira nilai masa depan. Untuk membuat kiraan ini memerlukan kalkulator khas untuk “Financial Planer”.
Katakanlah keperluan asasi ialah untuk kos makan-minum, pakaian, ubat-ubatan, keraian, pengangkutan, bil-bil air, elektrik, telefon, percutian dan sedekah ialah RM3000.00 sebulan atau RM36,000.00 setahun berasaskan kuasa beli tahun 2007. Jika kita akan bersara pada tahun 2027 atau 20 tahun akan datang dan kadar inflasi 4% dan kadar keuntungan simpanan tetap 5% maka dana yang diperlukan semasa persaraan sekurang-kurangnya RM70,000,00. setahun.
Oleh itu sekurang-kurannya kita perlu membuat tabungan tetap bulanan sebanyak RM3400.00 sehingga umur 55 tahun. Dengan kadar keuntungan 5% dana yang akan diperolehi selepas 20 tahun ialah RM1416545.00. Kemudian duit ini disimpan di dalam simpanan tetap yang boleh memberi pulangan tahunan 5% maka setiap tahun kita akan mendapat lebih kurang RM70,00.00 setahun sebagai dana persaraan tanpa mengusik modal asas. Dana 1.4 juta ini bolehlah diwasiatkan 1/3 daripadanya untuk sedekah jariah dan bakinya akan diwarisi kepada anak-anak.
Kita boleh memilih untuk menabung di unit amanah yang Islamik atau di Tabung Haji. Risikonya ialah kebiasaannya keperluan terdesak menjadikan kita lebih suka membelanjakan tabung persaraan ini untuk perkara-perkara yang bukan untuk kepentingan persaraan seperti kos pendidikan anak-anak, kenduri kahwin, perubatan dan menyiapkan rumah. Akhirnya objektif untuk memastikan dana persaraan yang mencukupi tidak kesampaian.
Jika anda tidak memiliki dana yang mencukupi bagi menyediakan tabung-tabung kecemasan khususnya berkaitan dengan kos rawatan akibat kemalangan, ditimpa penyakit kritikal dan sebagainya anda boleh memilih plan takaful yang mempunyai kemudahan tabungan dan perlindungan atau tabungan, perlindungan dan persaraan. Dengan tabungan ditakaful sebanyak RM1400.00 sebulan anda telah menyediakan total perlindungan pendapatan keluarga sehingga RM500,000.00 dan tabungan persaraan sebanyak RM367,000.00
Untuk mudah difahami bahawa jika hari ini kita berbelanja RM3000.00 sebulan maka pada tahun 2027 kita akan berbelanja RM5000.00 sebulan bagi keperluan yang sama. Oleh itu sepatutnya kita perlu meyimpan lebih daripada 50% daripada nilai keperluan semasa bagi menghadapi zaman-zaman kemarau di usia persaraan.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...